HPK

mesothelioma survival rates,structured settlement annuity companies,mesothelioma attorneys california,structured settlements annuities,structured settlement buyer,mesothelioma suit,mesothelioma claim,small business administration sba,structured settlement purchasers,wisconsin mesothelioma attorney,houston tx auto insurance,mesotheliama,mesothelioma lawyer virginia,seattle mesothelioma lawyer,selling my structured settlement,mesothelioma attorney illinois,selling annuity,mesothelioma trial attorney,injury lawyer houston tx,baltimore mesothelioma attorneys,mesothelioma care,mesothelioma lawyer texas,structered settlement,houston motorcycle accident lawyer,p0135 honda civic 2004,structured settlement investments,mesothelioma lawyer dallas,caraccidentlawyer,structured settlemen,houston mesothelioma attorney,structured settlement sell,new york mesothelioma law firm,cash out structured settlement,mesothelioma lawyer chicago,lawsuit mesothelioma,truck accident attorney los angeles,asbestos exposure lawyers,mesothelioma cases,emergency response plan ppt,support.peachtree.com,structured settlement quote,semi truck accident lawyers,auto accident attorney Torrance,mesothelioma lawyer asbestos cancer lawsuit,mesothelioma lawyers san diego,asbestos mesothelioma lawsuit,buying structured settlements,mesothelioma attorney assistance,tennessee mesothelioma lawyer,earthlink business internet,meso lawyer,tucson car accident attorney,accident attorney orange county,mesothelioma litigation,mesothelioma settlements amounts,mesothelioma law firms,new mexico mesothelioma lawyer,accident attorneys orange county,mesothelioma lawsuit,personal injury accident lawyer,purchase structured settlements,firm law mesothelioma,car accident lawyers los angeles,mesothelioma attorneys,structured settlement company,auto accident lawyer san francisco,mesotheolima,los angeles motorcycle accident lawyer,mesothelioma attorney florida,broward county dui lawyer,state of california car insurance,selling a structured settlement,best accident attorneys,accident attorney san bernardino,mesothelioma ct,hughes net business,california motorcycle accident lawyer,mesothelioma help,washington mesothelioma attorney,best mesothelioma lawyers,diagnosed with mesothelioma,motorcycle accident attorney chicago,structured settlement need cash now,mesothelioma settlement amounts,motorcycle accident attorney sacramento,alcohol rehab center in florida,fast cash for house,car accident lawyer michigan,maritime lawyer houston,mesothelioma personal injury lawyers,personal injury attorney ocala fl,business voice mail service,california mesothelioma attorney,offshore accident lawyer,buy structured settlements,philadelphia mesothelioma lawyer,selling structured settlement,workplace accident attorney,illinois mesothelioma lawyer

Menu Navigasi

Tak jadi diIupuskan tetapi cukai kenderaan lama mungkin akan dinaikkan

 


Tak jadi diIupuskan tetapi cukai kenderaan lama mungkin akan dinaikkan

Baru-baru ini, seorang ahli akademik mengutarakan satu cadangan bernas bagi mengurangkan kese sakan lalu-lintas yang tiada kesudahannya. Beliau memberikan solusi supaya bilangan kenderaan di Malaysia dikurangkan dengan meIupuskan kenderaan lama berusia 10 tahun dan ke atas kalau tidak silap.

Cadangan tersebut nyata bernas. Namun, peIupusan kereta tua sebenarnya bukan sesuatu yang baharu, malah sudah lama diamalkan di negara-negara maju.

Susulan cadangan amat munasabah itu, beliau menjadi sasaran kr!tikan netizen sehingga ada yang menggelar beliau sebagai ‘pakar Iupus kereta’.

Harus bagaimana masalah ini diselesaikan ? Cadangan tersebut walaupun logik dan menawarkan solusi k0nkrit, namun agaknya berc4nggah dengan sentimen rakyat negara ini terhadap kereta. Sentimen rakyat negara ini pada kereta ibarat sentimen rakyat Amerlka Syarikat pada senj4ta apl.

Walaupun rakyatnya memiliki senj4ta apl dari pist0I hinggalah kepada rai fal tempvr, manakala jumlahnya mengalahkan milik pasukan ten tera di seluruh dunia, jangan ada yang berani mengusulkan supaya senj4ta apl dihadkan sekali pun mereka sedar ribuan menjadi k0rbannya saban tahun.

Bagi rakyat AS, hak memiliki senj4ta apl setara dengan hak asasi dan sudah termaktub dalam perlembagaan negara. Usulkan sahaja idea bernas yang lain bagi mengurangkan inslden amu kan senj4ta apl dan tem bakan rambang, namun jangan sentuh senj4ta apl mereka.

Rakyat AS ada sekitar 400 juta senj4ta apl dan mereka terus menambah koleksi yang ada. Pada tahun 2021, rakyat Malaysia dianggarkan berjumlah 32.5 juta, manakala bilangan kenderaan pula sekitar 33.3 juta dan terus bertambah.

Solusi kepada kese sakan lalu lintas yang tervk akibat pertambahan bilangan kenderaan di atas jalan harus bukan dengan meIupuskan atau mengenakan cukai jalan lebih mahal terhadap kenderaan lama.

Solusinya adalah dengan membina lebih banyak jalan raya dan melebarkan lagi jalan sedia ada dengan jalan dua lorong menjadi empat lorong, manakala lebuh raya lapan lorong menjadi 16 lorong.

Penulis pula menyarankan supaya kerajaan melaksanakan kembali ‘work from home’ yang dijamin dapat mengurangkan kese sakan lalu-lintas dan menjimatkan bajet rakyat.

Langkah ini lebih ‘afdal’ lebih-lebih lagi sekiranya kerajaan terp4ksa mengurangkan subsidi minyak ekoran situasi semasa akibat per4ng Rvssia-Ukr4ine.

Sumber : KOSMO via http://karipapangin.pw

Tak jadi diIupuskan tetapi cukai kenderaan lama mungkin akan dinaikkan

Baru-baru ini, seorang ahli akademik mengutarakan satu cadangan bernas bagi mengurangkan kese sakan lalu-lintas yang tiada kesudahannya. Beliau memberikan solusi supaya bilangan kenderaan di Malaysia dikurangkan dengan meIupuskan kenderaan lama berusia 10 tahun dan ke atas kalau tidak silap.

Cadangan tersebut nyata bernas. Namun, peIupusan kereta tua sebenarnya bukan sesuatu yang baharu, malah sudah lama diamalkan di negara-negara maju.

Susulan cadangan amat munasabah itu, beliau menjadi sasaran kr!tikan netizen sehingga ada yang menggelar beliau sebagai ‘pakar Iupus kereta’.

Harus bagaimana masalah ini diselesaikan ? Cadangan tersebut walaupun logik dan menawarkan solusi k0nkrit, namun agaknya berc4nggah dengan sentimen rakyat negara ini terhadap kereta. Sentimen rakyat negara ini pada kereta ibarat sentimen rakyat Amerlka Syarikat pada senj4ta apl.

Walaupun rakyatnya memiliki senj4ta apl dari pist0I hinggalah kepada rai fal tempvr, manakala jumlahnya mengalahkan milik pasukan ten tera di seluruh dunia, jangan ada yang berani mengusulkan supaya senj4ta apl dihadkan sekali pun mereka sedar ribuan menjadi k0rbannya saban tahun.

Bagi rakyat AS, hak memiliki senj4ta apl setara dengan hak asasi dan sudah termaktub dalam perlembagaan negara. Usulkan sahaja idea bernas yang lain bagi mengurangkan inslden amu kan senj4ta apl dan tem bakan rambang, namun jangan sentuh senj4ta apl mereka.

Rakyat AS ada sekitar 400 juta senj4ta apl dan mereka terus menambah koleksi yang ada. Pada tahun 2021, rakyat Malaysia dianggarkan berjumlah 32.5 juta, manakala bilangan kenderaan pula sekitar 33.3 juta dan terus bertambah.

Solusi kepada kese sakan lalu lintas yang tervk akibat pertambahan bilangan kenderaan di atas jalan harus bukan dengan meIupuskan atau mengenakan cukai jalan lebih mahal terhadap kenderaan lama.

Solusinya adalah dengan membina lebih banyak jalan raya dan melebarkan lagi jalan sedia ada dengan jalan dua lorong menjadi empat lorong, manakala lebuh raya lapan lorong menjadi 16 lorong.

Penulis pula menyarankan supaya kerajaan melaksanakan kembali ‘work from home’ yang dijamin dapat mengurangkan kese sakan lalu-lintas dan menjimatkan bajet rakyat.

Langkah ini lebih ‘afdal’ lebih-lebih lagi sekiranya kerajaan terp4ksa mengurangkan subsidi minyak ekoran situasi semasa akibat per4ng Rvssia-Ukr4ine.

Sumber : KOSMO via http://karipapangin.pw

Bagikan ke Facebook

Artikel Terkait

Tidak ada artikel lain dengan kategori serupa.